Eva Jangland, vinnare av Bästa Abstract 2018.

Eva Jangland, Uppsala universitet & Akademiska sjukhuset, Uppsala

Sjuksköterskestudenter identifierar få av patientens vårdbehov – vad kan vi lära oss av en enkätstudie i fem länder?

Studier såväl som larmrapporter internationellt och nationellt rapporterar om brister i den basala omvårdnaden av patienten. För att få fördjupad kunskap om sjuksköterskans kunskapsutveckling i att identifiera och möta patientens vårdbehov är det betydelsefullt att studera detta hos sjuksköterskestudenter i grundutbildningen såväl som i utbildning på avancerad nivå. Studien är ett samarbete mellan sjuksköterskeutbildningar i fem länder med syftet att undersöka hur sjuksköterskestudenter på olika utbildningsnivå identifierar vårdbehov i tre olika patientfall.

Metod

Sjuksköterskestudenter (n=398) från sjuksköterskeutbildningar (grundutbildning och avancerad nivå) i Sverige, Japan, England, Australien och Canada deltog. En enkät med tre patientfall utarbetades och validerades. Enkäten utgick från det teoretiska ramverket Fundamentals of Care, framtagen för att guida i processen att uppnå en personcentrerad vård där patientens vårdbehov tillgodoses. Beskrivande och jämförande statistik användes.

Resultat

Både på grundnivå och avancerad nivå identifierade studenterna få omvårdnadsbehov i patientfallen. I ett patientfall identifierade sjuksköterskestudenterna i grundutbildningen fler vårdbehov än specialistsjuksköterskestudenterna. Fysiska behov identifierades i högre grad än psykosociala och relationella behov.

Diskussion

Resultatet är alarmerande och visar på utmaningar i den teoretiska såväl som den verksamhetsförlagda utbildningen och i kliniken. Specialistsjuksköterskestudenterna som varit kliniskt verksamma borde kunna identifiera fler vårdbehov i patientfallen. En tydlig samverkan mellan utbildning och klinik är viktig för att säkerställa att denna kunskap uppnås och utvecklas under utbildningen och i kliniken. Denna kunskap är avgörande för att en personcentrerad vård skall uppnås där patientens alla vårdbehov möts. Vilket ansvar och möjligheter som lärare, studenter, handledande sjuksköterskor och ledare har att samverka kring detta kommer vara i fokus vid presentationen.